leifsjoqvist

2005-08-18
01:09:42

Kollar i mina bokhyllor

Det är natt och jag vill inte sova.

Jag har slutat röka men jag har tränat hela dagen

och orkar inte mer. Rastlösheten vill dock inte

gå över.

Kollar i bokhyllorna efter något bra att läsa.

Hittar tre bra böcker om fotboll.

Among the thugs av Bill Buford är ett reprotage om huliganism

i England. Buford lever med engelska supportrar under en tid

och visar dessa galningarnas alla sidor.

Kan man förstå en huligan? en pedofil? en självmordsbombare?

Simon Kuper har skrivit Fotboll against the enemy.

Detta är den bästa bok som skrivits om fotboll.

Kuper reste runt jorden under några år och intervjuade

spelare,ledare och allt som fanns runt fotboll.

Resultatet är magiskt.

Varför sprang alla holländare man ur huse med sina cyklar 1988 när

Holland besegrade Västtyskland?

Hur gick det till när man skapade Dynamo Kievs fantastiska lag

från 80-talet med hjälp av datorer?

Vad visste Mandela egentligen om fotboll?

Frågor som får sina svar i Kupers bok.

Franklin Foer har skrivit How soccer explains the world och även här

fascineras jag av hur väl fotbollen kan användas till att förklara

värdeln och dess problem.

Här ventileras de nya oligarkierna, den judiska frågan, borgarklassens diskreta nationalism ( har inget med Bunuels film att göra)  eller islams hopp.

En man som börjar sin bok enligt följande kan man f ö inte

göra annat än att älska:

I suck at soccer.

When I was a boy, my parents would turn their backs to the field

to avoid watching me play.

I dont blame them.

 

Kommentar:

Svårt och sova?

2005-08-18 @ 01:25:55
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: