leifsjoqvist

2005-12-19
17:40:17

Var finns glädjen i livet?
I både "Matrix" och "Världarnas krig" används
människor som bränsle till maskinerna.

Det borde stämma till eftertanke.
Vad gör vi med våra liv?
Hur mycket är de värda?
Hur mycket värderar vi annat liv?

I söndags vaknade jag vid 10-tiden och kände
att livet var trist.
Det var en solig och kall vinterdag.
Men mitt humör var sot och aska.

Jag hade tre träningar denna dag och när jag
var klar hade jag blivit tankad och mådde alldeles
utmärkt.

Som ungdomstränare har man privilegiet att träffa
barn som får göra det de älskar.
I mitt fall är det fotboll.

Att höra dessa rullande skratt och se all denna glädje
det ger hopp till en trött medelålders man.

Ibland låter det som om vi måste offra oss för
barnen.
Jag skulle vilja vända på det.
Om vi deltog i  barnens värld och inte bara
bevakade eller bestämde,
skulle vi slappna av,
känna glädje och hopp
och därigenom bli bättre människor.

Vi kanske skulle se att det är inte barnen som är problemet
utan det samhälle som vi som idag är vuxna
har ansvaret för.

"Var kommer barnen in" sjöng Hansson deWolfe United
på 80-talet.
Det är nog dags att börja lyssna igen.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: