leifsjoqvist

2005-09-19
18:29:48

Vad gjorde polisen i Ronna?
Jag blir alltmer skeptisk till ordningsmakten.
Det finns alltför många inom kåren som sitter
och runkar till amerikanska
polisfilmer.

Ingreppet som föranledde skotten i Ronna
lämnar ju frågetecken efter sig.

I den stadsdel i Göteborg där jag bor, Backa,
har vi haft/har problem med ungdomskriminalitet.

Men på det hela taget är allt inom kontrollens gräns.

Polisen har dock inte varit till någon hjälp.Tvärtom.
I somras exploderade det bland ungarna här i Backa.

Ett stort gäng hade samlats vid "lilla butiken" som ligger
centralt i "lilla packistan". Polisen kommer dit med några bilar
och trycker upp M mot väggen.
En kvinnlig polis hånar honom lite extra.
Detta sker öppet inför de andra i buset.

När de klara slänger de in M i bilen och kör
honom till Angeredsbron där de släpper honom.
M får gå hem ca 8km.

När M kommer tillbaka och närmar sig "lilla butiken"
stannar en ny polisbil som åter slänger in M i bilen
och kör honom nu upp till Ramberget där de släpper honom.
Nya 8km att gå.

Jag vet inte vad M hade gjort.
Jag vet inte heller om berättelsen är sann.

Vad jag vet är att detta blivit till en legend för
buset i Backa.
Det finns poliser som inte vågar sig in i Backa.
Det hade jag inte heller gjort om jag varit med
i körningarna och förnedringen av M.

Det är knappast ännu mindre respekt som
buset behöver.
Det är inte heller förnedring de behöver.

Varför fungerar många av dem i fotbollsklubben?

Det borde polisen fundera på.
Kommentar:
#1: Mikael

De fungerar i fotbolssklubben för att ingen utmanar deras maktställning där. Du kanske borde fundera på hur de skulle fungera i en fotbollsklubb med exempelvis tjejer i.

Vad gäller historian om M så verkar den ju komma direkt från gängen själva. Alla sådana grupperingar har sina vandringssägner som rättfärdigar det egna beteendet. Dessa historier om förföljelse finns i lika stor uppfattning hos nynazister. Pa ngt sätt maste man ju rättfärdiga ett beteende som man vet är fel.

Lägg ner den här gökungepolitiken och ta tag i problemen.

2005-10-02 @ 10:36:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: