leifsjoqvist

2006-04-27
12:18:51

Feministens dilemma 1
I perioder så kommer det stora protestyttringar
mot att kristna församlingar inte tillåter kvinnliga
präster.

Jag har hitintills inte sett några dylika protester
mot islam.

Bibeln säger att de kristna inte skall ha kvinnor i församlingen,
Koranen är lika tydlig på denna punkt.

För mig som ateist blir dessa protester meningslösa.

Det är ju inte delar av religionerna som skall bekämpas.
De skall bekämpas som helhet.

För mig är det betydelslöst om en kvinnlig eller manlig
präst säger att GUD ÄR ALLSMÄKTIG.
GUD ÄR DEN ABSOLUTA SANNINGEN.

Eller som en stackars islamisk kvinna i sekt från Malmö
uttryckte det:
-jag följer bara Koranen, Guds ord, för jag vill komma till
 paradiset.

Paradistanken är central i bägge religionerna.
Lid på jorden. Döda i Guds namn. Plåga din omgivning.
Om du uppfyller dessa tre kriterier kommer du till himlen.

Alltså. Islam är lika reaktionär som någonsin kristendomen.
Man kan inte angripa en religiös inriktning när alla har
samma budskap.

Kommentar:

Varken Bibeln eller Koranen är tydliga på någon punkt. Tolkningar av sistnämnda är fläcken man står och stampar på. Men, vad har det med feminismen att göra?

2006-05-14 @ 01:00:10
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: