leifsjoqvist

2006-04-22
00:29:22

Lord of war
Andrew Niccol har gjort en film som berörde mig
mer än jag trodde.
Det handlar om vapenhandel.
Det handlar om cynism.

En jämförelse som filmens huvudperson  drar fram
är den att vi inte ofta sätter dit bilförsäljaren.
Om man tar Israel dör fler dörr sedan självständigheten
av trafikrelaterade olyckor än av terrorism och krig,
alltså av vapen.

Det är en jämförelse jämte många som Nicolas Cage
som vapenhandlare  Yurij Orlov.

En annan att det han säljer är en bråkdel av all
vapenförsäljning.
De som säljer mest är Frankrike,USA; England,Ryssland
och Kina. Dessa fem stater som dessutom sitter i FNs
generalföramling där de har veto.
Det är en bra jämförelse!

När Orlov säljer vapen i två helveten, Liberia och Sierra Leone,
får jag en otäck känsla över att utvecklingen av
mänskligheten inte går framåt utan bakåt.

Ibland är det svårt med perspektiven.
Nyliberaler, FN och en personlig hjälte som Lasse Berg
hävdar att jorden blir en bättre och bättre plats.
Med tanke på USAs strategi om de permanenta krigen
känns det som en överdrift.

Filmen "Lord of war" har fler bottnar och blir bara bättre.
Det var några timmar sedan jag såg den och den växer
i huvudet.

Niccol har inte gjort så mycket film innan.
"Gattaca" var bra och "Simone" har jag inte sett.
Han skrev manus till "The truman story" som är ett
mästerverk.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: