leifsjoqvist

2006-08-23
01:20:05

En alldeles vanlig dag 3
Vaknade strax efter 7.
Sovit jour.
Sovit ganska bra.

Hamnar snart i konflikt med kollega.
Blir riktigt förbannad.
Konfliktens epicentrum:
Min syn: Jag ser individer som skall respekteras
                och hjälpas till att stärka sin identitet.
Kollegans syn:En tvättyta.

Jag skäller.
Kollegan svarar med motangrepp:
"du säger fitta och kuk vid matbordet"

Jag baxnar.
Jag backar ner.
Mot ren och oförfärad dumhet hjälper bara tystnad.

Jag cyklar hem.
Glad att slippa min arbetsplats.
Det som en gång var ett ställe som arbetade
konstruktivt runt svårt ångestladdade, psykotiska
autister med utåtagerande och självdestruktivitet
som uttrycksformer har nu blivit ett städande grupp-
boende där kunskapen om de handikapp jobbet är
utlyst för inte ens kan definieras.

Det är inte så konstigt.
Vi har aldrig fått en yrkesbeskrivining,
aldrig ett uppdrag.

Vi har tillåtits att forma arbetet själva.
Det fungerar när man har människor som
har ett intresse och vilja till kunskap och
utveckling.
Det blir till katastrof vid motsatsen.

Anstaltsdiskursen lyder: tvätta, städa och förtryck
med normalitetens skinande tryne.

Hemma.
Telefonen ringer.

På torsdag skall jag på möte för att lägga
upp Handslaget för  HT och VT i skolan.
På fredag till annan skola för att presentera
mig för idrottsklassen som startar nästa vecka.

Får reda på att Cruz Azul blivit uteslutna ur Gräscupen.
Problem.
Cruz Azul gör ett jättejobb i Biskopsgården.
Men alltsomoftast  omgärdas deras fotbollslag
av bråk.
Nu senast mot Torslanda.
Pojkar födda 1998!
Möte på Göteborgs Fotbollförbund på onsdag.

Hämtade Terje hos Xet.
Hon har nu skaffat en hund till som jag lovade att
ta med mig. En golvmopp vid namn "Rocky".
Fungerade dåligt. Terje springer bra vid cykeln.
Det gjorde inte golvmoppen.
Tog jag upp golvmoppen i famen blev Terje
förbannad.
Dilemma. Svåra frågor. Inga bra svar.

Stack till träningen.
P96 har haft hektiska veckor. Mycket träningar.
Cuper. Matcher. Många trötta idag. Mycket spel.

Pratade om vilka vi skall kontakta för ledaruppdrag
på senior- och juniorsidan nästa år.

KOllade när Joel spelade match mot Blå Staden/Tingstad.
Eriksberg vann med 4-1. Joel var duktigt, men skadade sig
lätt i slutet av första halvlek.

Cyklade hem-
Träffade X.
X har rymt från anstalt.
Han sa att han inte mådde så bra.
Jag sa att hanborde börja spela fotboll igen.
Han log och sa att han var skyttekung i anstaltslaget.
X sa att han skulle åka tillbaka snart.

X är en bra kille.
Det finns ett hjärta. Stort.
Dock är han stigmatiserad.
Så fort han visar sin nuna förväntas 1000-lapparna
blåsa omkring och det skall bevisas det ena och det
andra.
Han får aldrig ro.
Han får aldrig  bara vara X.

Kommer hem  och rastar hundar.

Kollar "Morden i Midsummer".

Pratar i telefon med Joel.
SMSar till Moa.
Emil gör Tsatziki. Till sig själv. Utan vitlök.

Läser "Closer" av Connelly.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: