leifsjoqvist

2006-12-09
23:23:03

Den ende läsaren?
För 29 år sedan låg jag och späkade mig
med en roman av Ivan Gontjarov.
Bråddjupet
hette den och var 738 sidor.
Jag minns sidantalet för jag önskade så
innerligt att jag skulle bli färdig.



Det är det tråkigaste jag någonsin läst.
Men jag läste den från pärm till pärm.
Jag vet inte om det gav så värst mycket heller.
Men detta var70-tal och det fanns otroligt
modiga bokförläggare som Bo Cavefors
och Rene Coeckelbergh. Det var tack  vare
dessa som många kunde få ett möte med
världslitteraturen.


Gontjarov är ju känd för att skrivit romanen
Oblomov. Han skrev tre under sin levnad.

Jag inbillar mig att det måste vara väldigt
få som läst Bråddjupet. Hur få?

Kommentar:

Roligt att någon nämner Bråddjupet. Tråkigt du hade tråkigt under läsningen. Boken trycktes i 1.500 exemplar och såldes till fullt pris i ca 900 exemplar. Resten gick på rea några år senare.

2006-12-25 @ 21:03:17
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: