leifsjoqvist

2006-12-15
01:27:40

Om handlingars vara
Det är oftast mycket enkelt att i tanken vara
trogen sina ideal. Det är när verkligheten
gör sig påmind som det blir besvärligt.
Det visar sig att det ofta finns variabler i
verkligheten som inte fanns i tanken.

Ta troheten.
Vi lever fortfarande i parförhållandets tids-
ålder. Den som inte har en partner tillskrivs
märkliga och inte sällan demoniska karaktärer.
Det är fortfarande värre för en kvinna än för en
man. En ungkarl eller vagabond slår högre än
kvinnan på glasberget.
Parförhållandet bygger på den stora illusionen
om evig kärlek och evig trohet.
Vilket kan genomföras om underkastar sig att
bli slav under tvånget och radera de "onda" tank-
arna.

För vi tänker ju alla på andra när vi onanerar. Vi
funderar i våra tankar på hur det skulle vara att
knulla ditten och datten och redan där borde det
vara kört.

Om man får frågan så ljuger merparten för att inte
såra eller starta ännu en meningslös konflikt.

Redan i det allra närmaste är det alltså mycket svårt
att uppfylla Kants maxim och kan vi inte göra det där
var skall vi då kunna göra det.



I helgen så träffades all Sveriges makthavare inom
fotboll till möte i Uppsala. Man antog där en skrivelse
som är en katastrof. Ingen opponerade sig.
Hela Sveriges fotbollselit från distrikten till elitlagen
köpte följande formulering utan diskussion:
Spelare, ledare eller funktionärer som offentligen i tal eller skrift misskrediterar FIFA, UEFA, SvFF eller till SvFF anslutna organisationer kan ådömas straffavgift eller anmälas till bestraffning.

Jag blev bestört när jag läste det.
Det blev inte bättre när jag begrep att Göteborgs Fotbollförbund
stod bakom.
IFK, GAIS , ÖIS och BK Häcken likaså.

Vad göra?
Vilka är de rätta metoderna?

Jag är ganska säker på att de jag känner som
varit med och tagit detta beslut inte är anhängare
av totalitära organisationer och stater men att den
skrivelse de ställt sig bakom faktiskt är totalitär.

Det handlar om okunskap.

Skall jag skriva insändare?
Det känns inte så angeläget att tillföra den debatten
till förbundet efter en uppslitande intern konflikt som
blev allmängods i GP.

Å andra sidan, när är det rätt läge?

Kan jag sitta kvar i de kommitteer som jag är medlem i?
Om jag blev tillfrågad skulle jag ju ta direkt avstånd från
denna skrivelse och kalla dem som komponerat den och
röstat igenom den för diktaturanhängare.
Om den skrivelse är allvarligt menad så borde ju Laul dras
inför rätta för vad han skrev häromdagen om Lagrell som
lögnare.

Så cirkeln sluts.
Skrivelsen kommer inte att användas.
Den kommer att sjunka till botten, men den
kommer att vara kvar och ligga där och värka.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: