leifsjoqvist

2006-01-22
00:08:54

Amerikanska bilder


1979 köpte jag en bok som jag läst om säkert ett hundratal gånger.
Jag har inte bara läst den själv, jag har lånat ut den till
så många jag kunnat.
Den är viktig.



Viktig för att den är så naken.
Det är nakna bilder från verkligheten.
Det är nakna texter från samma verklighet.

Holdt reste till USA med 40 dollar och en kamera.
Han träffar fattig som rik.
Man som kvinna.
Han ser livets glädjeämnen och dess sorger.


Holdt levde sin resa och sin bok.
Mig veterligen är  "Amerikanska bilder"
det enda han gett ut.

Den historia som fångade mig bland många var
hans hänsynslösa kärleksbudskap.
Han delade soffa med uteliggaren på den översta bilden
och han gav den mannen sin kropp.

"No big deal", sa Holdt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: