leifsjoqvist

2006-03-18
02:59:07

Antisemitism 2
Henrik Bachner och Helene Lööw skriver
i DN om ett undersökning om antisemitism.

De varnar för denna.

De säger att kritik mot Israel självklart inte är
antisemtismen.

Däremot har de två exempel på vad som är antisemtism
som jag ställer mig högst tvekande inför:
Om jag inte helt tar avstånd från påståendet att
chansen för världsfred skulle öka om Israel upphörde
att existera då är jag antisemit.

Sålunda, då jag anser att dagens apartheidliknande stat
vid namn Israel är ett hot mot fred i området och världen
i synnerhet,är jag antisemit?

Om jag anser att det finns grupperingar som drar nytta av
förintelsen både ekonomiskt och politiskt då är jag antisemit.
Trams.
Finkelstein har ju i boken

visat att det finns stora ekonomiska intressen
inblandade i förintelsen och i ersättningen till
dess offer.
Vi pratar miljarder kronor och vi pratar som alltid
när sådana summor kommer på tal om girighet
och maktkamper.

Staten Israel hade aldrig överlevt utan den europeiska
skulden.
Det märkliga är bara att araberna fick betala det europiska
brottet.
Idag ylar europeerna om antisemitism.

Även anhängare till Israel har ju ilsknat till när man
använt förintelsen i politiska syften som exempelvis
Cordelia Edvardsen.

Bachner är ju en sann Israelvän och anhängare av
den amerikanska imperialismen och det kan då vara
något tveeggat att låta en sådan man göra en
"vetenskaplig" undersökning om antisemtismen.

Jag undrar över mina tidigare politiska ställningstaganden:
Jag var emot apartheid i Rhodesia och Sydafrika.
Jag önskade att dessa stater skulle upphöra att
existera i deras dåvarande form.
Jag ansåg att båda var ett hot mot freden i området och
även mot freden i världen.
Vad var jag då:
Anti-vit?
Negrorasist?

Kommentarer:
#1: Anonym

du är inte påläst och det märks, du uppdaterar dina åsiskter helt efter inläggen.

2006-03-18 @ 04:09:01
#2: Leif

Glasklart.
jag är avslöjad.

2006-03-18 @ 10:12:28
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: