leifsjoqvist

2006-03-15
17:46:30

Våran rädsla för kvinnor 1
Bastubadet är oftast en manlig rit.
I offentliga bastubad samlas män i
alla åldrar, snygga män, fula män,
feta män, smala män, män från Majorna
och män Eritrea.

I bastun pratar man och om det mesta.
I fyrtio år har jag pratat med män i bastu.
Jag kan aldrig påminna mig en diskussion som rört
huruvida det finns en judisk världskonspiration,
om negrers lathet eller zigenares vilja till stöld.

Det är en miljö där man inte gärna söker konflikt.
Inte ens den homofobe talar i bastun.

Men det finns ett undantag.
Det finns en grupp som man allltid kan rasa ut mot:
kvinnan!

Det är regeringen hit, det är svammel dit, de vill bara en
sak hit och de vill aldrig dit.
När FI var på tapeten så pratades det helt plötsligt
politik i bastun:
-Jag har minsann aldrig våldtagit någon....
-Jag skulle aldrig misshandla en kvinna.....
-Dom är ju lesbiska hela bunten......
-För lite kuk om du frågar om min lilla åsikt......

FI gjordes ner.
Någonstans styr något.
Det fanns ingen grupp, ingen individ som styrde angreppet
på FI. Det bara var där. Ett konsensus uppstod.
Något heligt var hotat.

Ojojoj, jämställdhet, lång tid kvar ännu.....................



Moderat propaganda mot en vår tids fräckaste kvinnor.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: