leifsjoqvist

2006-11-23
15:28:46

Robert Altman är död- leve hans filmer
När jag var fyra år var Robert Altman min Gud-
utan att jag visste vem han var.

Han var nämnligen regissör av en del avsnitt
av den legendariska "Bonanza" eller som den hette
i Sverige " Bröderna Cartwright".
Pappa Ben, Lorne Greene , var med i 398 avsnitt från
1959-73. Jag minns att jag som 7-åring kom ut i köket
och min mor stod och grät.
Hon berättade att Adam- Pernell Roberts- var död.
Även jag grät.
Senare visade det sig att han bara dog i Bonanza och
att han lever än idag i det "riktiga" livet.

Men Robert Altman är död. Riktigt död, men hans filmer lever.

Mina favoriter med Altman:

1. Nashville

2.The long goodbye


3.McCabe&Mrs Miller


4.MASH


5.Thieves like us

6.Cookies fortune


7.Short cuts


8.The player


9.The delinquents

10.Countdown

Altman gjorde massor med film och massor av TV så
det är inte helt lätt att välja.

Jag har inte sett hans sista "A prairie Home Companion" och
kanske skulle den vara med.

Gosford Park, Images och Brewster McCloud är ju tre alldeles
utmärkta filmer som inte får plats på listan.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: