leifsjoqvist

2006-10-10
23:29:18

Tankar om katastrofen
Jag bor i Backa.
Det är en stadsdel som ofta används för
att visa hur Göteborg ser ut.

Det är medel av allt:
inkomst, barnfödande, valdeltagande.......

Dock har  Backa på ett område lämnat medelvägen.
Vi har mer kriminalitet än snittet.
Gator i Brunnsbo ligger på 10 i Topp listor över
kriminella per boende.

För mig som bor i vad det som i munnen på dem
som är jag-är-inte-rasist-men kallas "Lilla Pakistan"
är detta en märklig upplevelse.
Jag har bott här i snart 7 år nu.
Jag har aldrig sett eller hört ett brott i mitt område.



Myter skapas och när de väl etableras går de inte
att ta död på- kolla religionerna.

I vilket fall så finns det kriminalitet här.
Här bor medlemmar i H A , Bandidos och OG.
Naserligan har medlemmar här.
Vi har X-team här som alltså är wannabees till Bandidos.
BMW-ligan har sitt centra här.
Men mycket har blivt lugnare under det senaste året.

Dock.
För några helger sedan genomfördes ett inbrott som
innebär att massa vapen är i omlopp.
Inte bra.

I ett samhälle där allt fler grupper osynliggörs så blir
skriken för att synas allt högre.
När man till inte syns så skjuter man.

Detta vet man på båda sidor.
Därför paniken när strömmen gick i förrgår.
Polisen tror att kriget står om dörren.
I mörker verkar det som om de tror att stans(satans)
barn skall rocka fett.

Ett av de viktigaste kitten i denna stadsdel är vårt
fotbollslag. Hisingsbacka FC. Stadsdelens melting pot.
Likt de flesta ideella föreningar är det alltid en strid med
att få ekonomin att gå ihop.
Det känns då tryggt att få en borgerlig kulturminister som
ansvarig för idrotten. En nyliberal timbroklon utan annat i
huvudet att hylla USA och världens alla rika.

Man kan ju förvänta sig en sopkvast för att få bort alla
hämmande bidrag till idrotten.
Bort med dem bara.
Det skulle ta död på Hisingsbacka FC.
Då skulle mörkret tätna inte bara i Backa utan
trupperna skulle formera sig och kanske skulle
då även Cecilia Stegö Chillon få besök som tog
sig förbi hennes Glockförsedda vakter i hennes
lilla gathed community.



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: