leifsjoqvist

2006-09-03
13:15:06

Kvinnor i slöja
Läser ett reportage i DN om två kvinnor
som valt att täcka hela kroppen för att
få vara närmare Allah.

Jag kan gott tänka mig att många förfasas
över att dessa unga "svenska" flickor väljer
denna väg.

Inte lika många förfasas över alla dessa unga
idioter som semiprostituerar sig i program av
typen "Idol" eller den ändlösa raden av doky-
såpor som byggger på förnedring.

Vad är det för skillnad?

Dyrka Allah eller Mammon?

I bägge fallen är det en fördel att vara utan
empati för andra människor än de som tjänar
ens egen sak.
I bägge fallen är ett reducerat användande av
tankeverksamheten en stor fördel.
I bägge fallen böjer man huvudet för en partriarkal
struktur.

Som så många val nu för tiden handlar även detta
om ett mellan pest och kolera.
Kommentar:
#1: Angelica

Jo jag håller med dig. Jag tycker också att de två formerna av patriarkala maktstrukturer kan jämföras så länge det verkligen är så att bärandet av slöjan är kvinnans egna val...

2006-09-03 @ 23:02:24
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: