leifsjoqvist

2007-04-18
10:10:21

Media och verkligheten
I förra veckan kontaktades jag av Erika Fahlgren på
GP. Hon var intresserad av min syn på utvecklingen
i Backa. Sa hon.
Det hon i själva verket var ute efter var att bekräfta
bilden av Backa som en laglös stadsdel.

Hon hade hittat en insändare jag skrev för två år sedan.
Det var alldeles efter en gruppvåldtäkt och  bråk vid
två matcher för juniorlaget.
Då handlade det specifikt om två individer som fick terro-
risera stadsdelen. De var psykiskt störda, men fick ingen
hjälp.


Att det finns en grupp as i denna stadsdel råder ingen tvekan
om. Veckorna efter gruppvåldtäkten terroriserades familjen som
blivit utsatt, senare flyttade de från Göteborg.

Men nu ville jag inte fokusera på det negativa. Jag ville ge en
bild av allt det goda som görs i Backa. Trots allt finns här runt
28000 invånare där 27800 vill göra gott.
Varför då bara fokusera kring 200!

Fahlgren på GP gav mig massor av tid. Hon hade med sig
fotograf för hon hävdade att ingen vågar ställa upp på bild
i Backa. Vid klubbhuset höll alla på att springa ner henne
och fotografen för att komma med på bild.
Jag berättade om klubbens omfattande verksamhet med ung-
domar och samarbetet med skolorna.
Jag berättade om Brunnsboskolans restauration och utveckling
med musikklasser och idrottsklasser.
Jag berättade om Saman och hans projekt Kul med Gul där unga
ledare utbildar och aktiverar andra unga.
Det och lite till.

Erika tog bilder och skrev.
På kvällen skickade hon ett utkast och sa att texten skulle komma
till helgen.
Jag var ganska säker på att det inte skulle ske.
Jag fick rätt.
Det kom ingen artikel.


Media kan helt enkelt inte skriva om positiva nyheter. Det uppfattas
som tråkigt och banalt. Då är en bil in i en parfymaffär betydligt intressantare
och tydligen mer originellt, och ändå, för huvuddelen av alla människor
måste väl ändå brottsonanin via media och kulturen nå en kulmen där
det snart blir dags att åter blir inne att skriva om det vi borde göra och inte
bara skriva om motsatsen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: