leifsjoqvist

2007-08-31
11:12:57

vårat behov av syndabockar
igår när jag cyklade till klubbhuset stötte
jag på X. Han är snart 20 år men han har
ett brottsregister som slår det mesta.

Redan som spermie var X predestinerad
att bli kriminell. Hela hans uppväxt har hand-
lat om att vara utpekad och att leva upp till
detta.

Fotbollen blev en fristad för honom. Här fungerade
livet under några år.

Sedan flyttade han och karusellen rullade igång.
Varje gång jag träffar X säger han att nu skall det
bli ordning och jag vill så innerligt tro honom.
 Många ser X som den personifierade ondskan och
framför allt de som bor i villa- och radhusområden.

Fick de bestämma skulle X låsas in för evighet och
nyckeln skulle kastas i Mariagraven.

Här finns de stora sprickorna i muren.
De som ropar efter ekonomisk frihet vill
ofta ha social diktatur.
De vill ha en strömlinjeformad individ som
är utan individuella egenskaper.


Våra stora företag och kapitalägare ropar inte
efter självständiga eller egna individer. De lika
de egyptiska faraonerna vil ha en kollektiv massa
som lyssnar med en röst. Löneboskap utan rötter.

Unga kriminella som X blir i det perspektivet en ofrivillig
allierad till dessa potentater. De säger: vi kan skydda er
från X och hans gelikar. Allt vi behöver göra är att sätta
upp kameror överallt och anställa massor av poliser.
Ni får trygghet. Då får ni också vara beredda på att be-
tala tillbaka med stora inskränkningar i de personliga
friheterna.


Jag hoppas att X får lugn i sitt liv. Att han hittar rätt.
Skulle gärna se honom som ledare i min förening.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: