leifsjoqvist

2007-08-15
01:52:30

vem kan man förändra

Jag satt för några år sedan på en närmast outhärdligt
föreläsning av Kaj Pollak. Det var jag och 1 miljon vård-
kärringar.
Pollack är en konflikträdd gubbe som gör filosofi av sin
rädsla.

Han säger: Du skall inte simma mot floden, utan du skall
                     flyta med den. Låt bli motstånd.

Blygdläpparna smattrade av upphetsning när han yttrade
dessa sentenser.

Jag misstänker att det var vårdkärringar modell enhetschef och
uppåt som satt och savade till Pollack. Det är dylik skit de får
lära sig på fortbildningskurserna som hålls av konsultcharlataner
till ett belopp av 15 miljoner kr i timman.

Hade jag sagt något likande till mina matriarkatamazonmostrar
hade jag fått en jävla smäll och inte fått yttrat mig tills jag tänkt
igenom saken noga.
Mostrarna är noga med klasskampen.

Så idag hade jag teori med en samling 11-åriga fotbollsspelare.
Vi pratade om värderingar. Vi pratade om vad som var viktigt när
vi valde vänner.
Bra egenskaper: Rolig, gilla fotboll, snäll........
Dåliga egenskaper: Skrytsam, översittare, bråkig, tjej ( här blev det dock diskussion)....

Så klämde jag ur mig att de skulle tänka på att det enda de kunde
förändra var de själva. Det blev tyst.
Till slut säger en av grabbarna: men du har ju förändrat oss.
Vi lyssnar på dig och gör som du säger.


Jag blev svaret skydlig.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: