leifsjoqvist

2007-12-17
12:29:00

Pruta 2
1979 var jag i Marocko.
En dag var jag på marknaden i Marrakech.
Jag var kommunist och antiimperialist.

Jag och min kompis letade upp en ung kille
som visade oss runt. Vi sa att vi var antiimp-
erialister och stödde folkens allmänna kamp.

Förts köpte min kompis ett bälte. Handlaren
blev så jävla glad när han fick 100 dirham utan
prut att kompis fick en stor jävla bit grönlibb(hasch).


Glada över denna framgångsrika transaktion gick
vi vidare för att köpa ett par sandaler. En gammal
man satt och kisade med ögonen. Vår lille guide
babblade på och vi uppfattade "Antiimperialist".
Mannen ville ha 72 dirham för sandalerna. Han
tog fram ett block och en penna. Jag trodde han
ville ha mitt namn och adress så jag skrev det.
Han tittade förvånat på mig och sedan började
han skratta. Jag betalade och hela vägen bort
från hans affär hörde jag skrattet bara fortsätta.

När vi kom ut från marknaden bjöd vi vår guide
Cola och kom sedan i samtal med en reseledare.
Vi frågade henne vad hon trodde att bältet respektive
sandalerna kunde vara värda.
Hon sa: "En tia för bältet och en femma för sandalerna".

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: