leifsjoqvist

2007-01-26
11:23:31

Äntligen!
Göteborgs stad gör en markering och satsar
på cykelvägar: Läs här!

Det är utmärkt.
Det borde vara startskottet för en diskussion som
i sin förlängning utrotade privatbilismen.
Privatbilismen är en av huvudorsakerna till det huma-
nistiska underskottet i dagens moderna samhälle.

Människor i bil förändras. De blir till sjukliga egocentriker.
Mät aggressiviteten och hatet  hos en ensam privatbilist vid
långa bilköer och du kommer upp i folkmordsstatus.

Dessutom åker nästan alla som har bil ensamma. De spyr
ut avgaser  och de blir gnälliga. De ökar både de fysiska och psykiska
förstörande utsläppen som i sin förlängning  hotar mänskligheten.

Ett förbud mot privatbilism skulle ge:
-Kortare restid till jobbet för de som åkte kollektivt
-Friskare och gladare människor för de som valde
 cykel eller promenad.
-Det skulle vara en revolution för folkhälsan

För några år sedan cyklade jag till Värmland.
En väg jag åkt bil i 40 år. En sträcka jag trodde
mig kunna innantill. men med cykel blev det någ-
ot annat.
Jag förstod att cykla är verkligheten, åka bil är som att
alltid titta på TV- man förlorar djupseendet och blir dumihuvudet.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: