leifsjoqvist

2007-06-21
19:11:04

Klassmarkörer
Klass är det som bestämmer ditt tänkande.
Man kan tydligt se det på medelklassens och
överklassens uttalade radikaler.

De bär sin klasstillhörighet med sig och det
speglar deras vara.

Det blir tydligt när de talar.
De mäter.
Hur många länder man varit i.
Hur många språk man talar.
Läst de rätta böckerna.
Läst alla de viktiga böckerna.
Känner de uppburna intellektuella.

Skillnaden mellan radikal över- och medelklass
och ekonomisk dito är bara en fråga om form.

Satt i ett sådant sammanhang för ett tag sedan och
ganska snart kände jag mig som förorts-leffe.Det
gjordes ganska klart att jag var ointressant då jag
inte var formell akademiker.


Då jag förväntades vara en förortens homo erectus
blev jag en sådan.
Alldeles innan jag bröt från sällskapet frågade jag en
av deltagarna om han tyckte om soppa.
Då han inte var insatt i förortens jargong upplyste jag
honom att vad jag egentligen menade var att det snart
var dags att slå ner tänderna i halsen på honom.

Sällskapet uppskattade inte min humor.
Jag gick.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: