leifsjoqvist

2007-06-18
20:26:14

Pedagogiska tricks
Idag när jag tog mig från träningen på Grimbo
bollfält till klubbhuset träffade jag på 3 glada
gossar.

Det var samma gossar som för några veckor
sedan försökte att stjäla min cykel. Jag kom på
dem när jag kom ut från matvaruaffären. Jag
jagade dem en stund men de bara försvann.
När jag var på andra sidan vägen gapade de
efter mig och gav mig fingret.

Nu fick jag alltså tag på dem igen och kunde
få ett litet uppfriskande samtal.
Jag förklarade för dem att jag var mycket miss-
nöjd med att de ville stjäla min cykel. De hävdade
att de alls inte inte var deras mening. Dock
kunde de inte riktigt förklara varför de släpade
iväg med min låsta cykel.

För att få dessa rara gossar att inse att man inte
bör stjäla min cykel berättade jag för dem att jag
visste var de bodde.


Sedan berättade jag om min morfar som lärde mig
att dra ut lungorna genom halsen på svin. Svinet
brukade överleva denna process och kunde alltså
se på när lungorna sakta slutade att fungera.

Jag förklarade för de rara pojkarna att ett svin var
i mycket likt en människa.

Vi skildes åt och de rara pojkarna vinkade åt mig
och jag vinkade åt dem. Deras vita ansikten gjorde
klart att de förstått det underfundiga i metaforen med
svinet.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: