leifsjoqvist

2007-06-17
15:31:47

raggare
När jag växte upp var raggare det man hade skrämt barnen med.
De var farliga, motroburna och lyssnade på amerikansk musik.
I början på 70-talet växte alltmer nörden fram.
Den fåordige bonden som på fredag tvättade sig och satte
sig i en chevrolet och gled gatan fram och tillbaka, fram och
tillbaka.

Han söp. Han söp till han blev redlös. En körde bilen.
De kvinnor som fanns i en raggarbil fick ju de kastlösa
pariorna i Indien att framstå som gudinnor i jämförelse.

Hur kunde/kan man sätta sig i en bil med 5-6 smygbögar
som älskade amerikanska bilar, sprit, traktorer och som
några punkter senare kom till knulla brudar i baksätet.

I fredags var jag ute och drack öl.
När jag i kön för att pissa frågade jag mannen
framför mig om han skulle pissa. Han svarade:
Nä jag skall runka...


När vi sedan delade pisseränna frågade han om jag var
raggare. Jag uppfattade det som en skymf. Han berättade
att han dagen efter skulle till Småland och vara vakt på en
raggarfest. Det beräkandes komma några tusen raggare dit.
De skulle vara 8 vakter.

Lycka till,sa jag.

Raggare finns fortfarande.
Jorden kanske är platt i alla fall.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: