leifsjoqvist

2007-03-02
00:43:33

En alldeles vanlig dag 10
När jag satt vid frukosten på arbetet idag kände jag
en stormvind i mitt inre. Det var som om gudomliga
krafter stormade in för att säga: "mot dumheten kämpar
även vi förgäves!"

Jag har arbetat från och till i 30 år inom vård och omsorg.
Merparten av dessa år har jag varit i opposition mot den typ
av värderingar som styrt dessa verksamheter.

Det handlar om några viktiga pelare som synes mig fattas
på allt för många ställen:


-Respekten för individen. Det babblas om detta och det babblas
 om etik, men få verkar begripa att det måste internaliseras för
 att ha effekt. Jag har stött på jubelidioter som pratar om etik men
 som inte nästa stund pratar över huvudet på klienter. Respekt för
 andra kan man inte heller ge om inte respekterar sig själv.

-Det omedvetna ackordet. På min arbetsplats är man fullständigt galen
 om man blir stressad över vad som skall göras. Trots det har jag några
 kollegor som springer för att klara av allt arbete. Springer och sjunger och
 stressar . Definition på galenskap?
 Dessutom anser de att klienterna skall fråntas möjligheten till egen hygien.
 Det är bättre att man gör allt själv så blir det riktigt gjort.
 Samma gäller städning. Personal städar så det blir ordentligt gjort.

-Övertro på mediciner. Om problem uppstår skall dessa lösas med piller.
 Inga tankar om utlösande orsaker. Inga tankar om förebyggande tänkande.
 Överhuvudtaget inget tänkande, även om det kognitiva är poppigt ( men var?).

-Fokusering på det sjuka.

-Fokusering på problem. På personalmöten pratar man alltid om problem och
 hur dessa eventuellt skall lösas. Inte sällan är problemet av den art att det har
 manifesterats och är därför olösligt. Sällan eller aldrig tar man upp framsteg och
 glada nyheter ( såvida det inte handlar om somatiska förbättringar).

-Människor som arbetar är okunniga och outbildade. Skulle någon ens lämna sin
 brödrost till någon som inte hade någon som helst utbildning? Men släkt går bra.
 Skulle samhället acceptera att snöröjare körde utan körkort?


Nu har jag varit på samma ställe i fem år och efter en förbättring där vi kom
överens om att acceptera att arbeta utrifrån en policy så har nu stället sjunkt
som Titanic.
I brist på ledning går alla tillbaka till vad förlängda ryggmärgen säger.

En dålig dag. En mycket dålig dag!


Jag cyklade hem i småregn och snömodd.
Blev inte mycket gladare.
Sov dåligt inatt. Väcktes av SMS 1.15. Det var min dotter.
"Saknar dig. Vad får vi till middag imorgon?".
Kunde inte somna om.

Räddad av fotboll.
Tränade P96. Bra träning. Snackade skit med gubbarna.
"Du e la gör gullig, bara du tog bort 13 kilo fett och högg av huvudet!!.
Snackade om utveckling och kände glädje.
Pratade lite skit med några A-lagspelare som jag tränat sedan de
hade blöjor ( fria nu?).

Kom hem. Sent. Gick ut med hundarna. Lyssnade till en underbar skiva.
"The best of prog rock". En trippel CD med följande storheter:
Van der Graaf Generator, Genesis ( det riktiga Genesis med Gabriel)
Yes, Jethro Tull , Focus, E,L&P , Colosseum, Gentel Giant, Steve Hillage,
Caravan, Procul Harum , Barclay James Harvest, Frank Zappa, Camel,
Greenslade, Be bop Deluxe.

Jag kände mig som 20 igen..........
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: