leifsjoqvist

2007-05-12
00:16:13

Hot fuzz
För några månader sedan såg jag Shaun of the dead
av Edgar Wright. Jag tolkade det som någon slags satir
över zoombiefilmerna men ändå inte. Det fanns i filmen
något som inte var parodiskt, någon slags respekt.


Därför blev jag inte riktigt klok på vad jag skulle tycka..
Några scener var helt grymma som:
-när de skall döda zoombies med LP-skivor och väg-
 rar att kasta vissa men med glädje slänger Manilow.
-när huvudpersonerna skall ta sig igenom en grupp zoombies
 och lyckas genom att agera zoombies.


i Hot fuzz  upprepas detta koncept. Det är en drift med polisfilmen
men ändå finns en historia som handlar om att allt inte är vad det
ser ut att vara. Det är slamrigt och amerikansk men ändå så genuint
engelskt.
Till en början undrar jag vad det skall bli men filmen äter sig in och
mot slutet står jag i vardagsrummet och applåderar.
Wright har hittat skådisar som lyfter varje roll.
Paddy Considine som gjorde den bästa rollprestationen någonsin
i Dead man shoes.
Bill Nighy
från en massa filmer. Jag minns honom från Still crazy.
Stuart Wilson
och Timothy Dalton.
Jim Broadbent från bl a Iris.
Steven Coogan
från Tristram shandy.

Med flera!
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: