leifsjoqvist

2007-05-17
10:59:18

Vad hände med Grenada?
När jag cyklade hem från jobbet igår så dök
Grenada upp i mina tankar. Den lilla ön i Kari-
bien som under några år under 1980-talet ham-
nade i världens centrum.

Så på kvällen när jag kom hem efter fotbollen la
jag mig för att läsa Flickan som lekte med elden
av Stieg Larsson och det börjar med att huvudper-
sonen är på semster på Grenada.


Jag skrev en artikel om Grenada i Krig och fred 1986.
Den handlade om Murice Bishop oblodiga kupp 1979
då man störtade Gairy som var en galen halvdiktator
som la en stor del av landets budget på att jaga UFO.
Bishop och hans New jewel movement  startade en
rad intressanta projekt där framför allt omorganiseringen
av lantbruket var radikalt.

Så 1983 störtades Bishop av Coard och hans kuppmakare.
I USA satt Reagan och var sur för att USA hade varit tvungna
att lämna Beirut efter ett monumentalt angrepp på den amer-
ikanska ambassaden. Då dök Grenada upp.
Så vips skickades marinen dit och vips ockuperades ön.
I retoriken sades det att det var de kringliggande öarna som
"befriade" Grenada med "stöd" från USA. Det intressanta var
att dessa öar inte hade någon militär och ännu mindre någon
marin del för ockupationer.


I vilket fall så var ockupationskriget över på några dagar.
USA försökte påvisa att ön var ockuperad av Kuba men inte ens
Margareth Thatcher köpte det. Tvärtom. Då Grenada tillhör
Samväldet står det ju under brittiskt "beskydd" ( likt Falkland)

Det blev inga större demonstrationer utan lugnet lägrade sig.
2002 startade en sanningskommission på ön som visade att
Bishop gjorde gott och att Gairy var galen och att USA ockuperade
med falsk vittnesbörd.

En av Hollywoods värsta produktioner någonsin är Heartbreak Ridge
där Klant Östskog lär upp bl a Mario van Pebbles i hur man ockuperar
och mördar människor på en ö vid namn Grenada. ( när van Pebbles
är med garanterar han massmord på iaktagares hjärnceller).

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: