leifsjoqvist

2007-11-07
13:44:12

Var det bättre förr?
Så fort det händer något mellan ungdomar så
reser sig det äldre kollektivet upp som en man
och säger:Det var bättre förr............

Enligt denna reaktion så sparkade man inte på en
som låg och slagsmålen var rättvisa uppgörelser
mellan likvärdiga parter.

Jag kan plocka upp massor av händelser från mitt
ytminne som motsäger den bilden.
Misshandel,väldtäkt, intensivt blandmissbruk........
det var 70-talet.

Våldtäktsförsök i 8:e klass blev till en liten tillrättavisning
av klassläraren. Min far blev skitförbannad när han kände
att min jacka luktade rök. Han skulle göra processen kort
med mig om jag rökte.
Rökte!!!!
Den 14-åring han talade till hade rökt i två år, sniffat, rökt
brass och tagit tabletter. Han bangade dock för morfinbas
och sprutor.

Föräldrarna på 70-talet fattade inte vad deras ungar gjorde.
Jag skulle vilja säga att det var värre då.
Idag anmäls brott i långt större utsträckning än då.
Sexuella övergrepp var ju då närmast en kärlekshandling.

Mobbing och socialt utanförskap var ju inbyggt i systemet.
Den som föll utanför normen var paria. Bokstavligt!
I idrottens värld fanns sprit och cigaretter alltid närvarande.

Vi hade stiletter och stilettbatonger och knivar.
Det fanns i det område jag växte upp sociala gäng som
slagits i ett halvt sekel. Våldet var strukturellt.

Vi hade rasistiska lärare. En biologilärare som kallades för
Chicko var ett sällsynt stort svin. Han såg ut som en syntes
mellan Rudolf  Hess och Caligula i Hets. I sitt värv var han
värre än de båda. När en jugoslavienfödd flicka råkade brista
i uppmärksamhet på en av hans skittråkiga lektioner ropade
över hela klassrummet:
..sluta upp med de där jävla degosfasonerna......

Sålunda är föräldrar mer uppmärksamma på vad deras barn
gör mer än  någonsin tidigare. Däremot har vi nog aldrig varit så
isolerade i våra familjer som vi är idag. Den sociala kontrollen
är sämre.

Men inte fan var det bättre förr.
Kommentar:
#1: kenny

Läste Senecas 2000 år gamla sentenser en gång,
som kan sammanfattas med hans gnöl på
dåtidens dagens depraverade ungdom, och hur mycket
bättre det var förr....

2007-11-07 @ 16:40:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: