leifsjoqvist

2007-11-01
11:38:14

Varat bestämmer tänkandet

Marx kungstanke när det gäller vårat sociala vara
handlar ju om att det är svårt att bryta sig ur en
grupps vara och sätt att tänka.

Kommer man från ett backagetto känner man sig
inte hemtam på en kräftskiva i Kullavik (åtminstone
inte förrän alla är dyngraka. Överberusning är alltid
klasslös).


Jag minns sedan ett antal år min irritation på alla
äldre människor och deras förbannade krämpor,
jag upplevde att många blivit privatiserade och bara
kunde tala om sig själva och sina sjukdomar.

Nu är jag själv äldre och vissa av ålderssymptomen
dyker upp. Jag har haft ont i ryggen och ischias under det-
ta året. Det är då svårt  att ställa sig över den smärta som
finns och diskutera modernt franskt tänkande.
Jag har nu en slags kramper i höger vad som väcker
mig om nätterna. Det kan vara ett ryggproblem som
börjar så och slutar i operation.

Naturligtvis påverkar det mig.
Det påverkar mitt sätt att tänka.
Det påverkar mitt sociala vara.
Det är inte kul att ha en massa krämpor
och umgås med kärnfriska Solvikingar
vilka i princip alltid skyller det onda på
individen själv.

Alltså inte nog med att jag har ont.
Det är mitt eget fel.
Buddhism.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: