leifsjoqvist

2007-10-15
22:51:30

Fotbollstränare kan användas till mycket
Fotbollstränare måste ha många strängar på sin lyra.
Först måste man naturligtvis kunna fotboll men på
samma sträng måste man ha den pedagogiska kun-
kunskapen: Hur skall jag få mina spelare att ta till sig
all gudomlig kunskap som jag besitter.

Man måste ha kunskaper i både individual- och grupppsykologi.
tränar man u-grupper blir den kunskapen extra viktigt då man
föräldrar att ta hänsyn till, vilka som grupp betraktat mycket sällan
har mycket mer än sitt eget ätteläggs framgång framför ögonen.

Du måste ha kunskaper i fysiologi så att du vet varför du tränar
och vilka moment du skall tränar för att inte överbelasta kroppen
och inte minst måste du veta vad och hur dina spelare äter så att
du kan styra dem rätt.


Du måste vara dumihuvudet för att acceptera att du trots denna
kunskap får betala ur egen ficka för att verksamheterna skall
kunna fungera.
(Fotbollen har verkligen ett janusansikte. Den ena sidan är det
 stora pengar och massor av omsättning. Den andra sidan ger
 inga pengar alls men är en förutsättning för att den rika sidan
 skall finnas. Samma beroende finns inte alls tillbaka. Hur är det
  möjligt?)

I förrgår fick jag veta om att jag har en okänd kompetens.
En pappa berättade att hans 3-årige som blir alldeles skräck-
slagen bara han hör mitt namn. Detta innebär att om den lille
gossen inte vill sova kan fadern bara säga:
"Då hämtar jag fotbollstränaren.....".
Grabben lägger sig direkt.

Kanske inte nummer 1 på min lista över kompetenser jag är
stolt och glad över.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: