leifsjoqvist

2007-10-29
10:58:29

Idrott och patriarkat
Det finns en allt större slagsida åt att feminismen åter
hamnar galet när de skall strida för kvinnans lika rätt-
igheter.
Jag tror det är ett stort misstag att göra gemensam sak
med hbt-frågan.

Kvinnor är 50% av befolkningen och där kan  ju inte råda
någon somhelst tvekan om att kvinnor skall ha lika rättig-
heter och skyldigheter som män. Dravlet om könmaktsordning
är dock en återvändsgränd för att göra ett personligt beteende
till ett allmänt socialt.

Igår lyssnade jag till Shymans debattprogram i TV8. Det
handlade om att idrotten i allmänhet och lagidrotten i synnerhet
främjade patrairkatet då de gjorde "krigare" av de som deltog.

Snabbfråga: Hur många handboll- eller fotbollspelare är inbland-
ade i bråk och då särskilt i de s k hatbrotten?
Jag påstår att det är färre slagskämpar bland idrottsmän än bland
de som inte idrottar.
Problemet är större bland de som är utanför som inte får lära sig
att agera i sociala gemenskaper.

Jag vill också påstå att det inte är helt fel att skapa krigare.
Om mina barn hotas kommer jag att agera för att försvara
dem. Hur skulle jag kunna göra annat?

Vi behöver fler människor som går emellan  och avstyr bråk och
som kan ta tag i människor som agerar fel. Vem gör det?
Inte sällan krigaren som är fostrad i idrotten. En krigare som
inte viker ner sig men som också kan ta en smäll för att få ett
bättre resultat längre fram.
Observera att jag pratar handboll och fotboll som fostrar "riktiga"
krigare till skillnad från exmeplevis ishockey där våldet är en del
av deras verksamhet.


Shyman vill också att jag som idrottsledare skall utbildas i hbt-frågor.
Det finns saker som är viktigare.
Vad jag kan lära ut och vad jag skall lära ut är alla människors
lika värde.
Jag skall inte ropa "jävla fitta" eller "jävla kärring" och naturligtvis inte
hellaer "Jävla blatte" eller "CP-jävel".

Men dessa frågor skall fråntas den lilla klicken hbt-personer och läggas
in i ett större perspektiv. Det som finns i exempelvis nästan alla fotbolls-
föreningar att man välkomnar alla oavsett etnicitet,kön, religion,sexuell
läggning eller ålder.

Kommentar:
#1: Bosse

Jag minns när grabbarna mobbade mig i Torshälla efter att jag hade börjat läroverket.Jag gick hem till morsan o grät men då sa hon åt mig att det här duger inte.Välj ut den värsta och slå honom på näsan ,sa hon. Följande dag då de åter stod o väntade på mig så måttade jag en jävla högerkrok på den värsta mobbaren.Fullträff! Sen var det slut på mobbandet!

2007-11-02 @ 17:46:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: