leifsjoqvist

2007-09-19
15:18:33

"Muslimerna tar våra kvinnor"
Ibland undrar jag över om vissa beteenden
bara är myter som inte finns men som pas-
sar för att försvara vissa syften.

Religiositet emanerar ju antingen ur rädsla eller
existentiell lathet alternativt en kombination av
båda.

Idag fick jag i alla fall klarhet i att privat strukturell
rasism existerar. Jag var i klubbhuset och skulle
fixa lite utrustning till skolan dagen därpå. Jag tog
en fika med gubbarna och vi började prata om att
det åter eldas bilar i Backa. Vi var ganska överens
om att bilar brinner periodvis.

Då säger en av männen.
"Men en annan sak är att muslimerna tar våra kvinnor".
Jag satt helt förstummad över utbrottet.
"Dom kan säga horor till våra kvinnor utan att nån reagerar
 och dom tar allihop", fortsatte han.


Jag sa ingenting.
Vad skulle jag säga.
Mannen som fick ur sig detta är ganska uppenbart en ensam
man. Ofrivilligt ensam.
Jag kunde ha sagt att jag inte har problem med att träffa kvinnor
och att jag aldrig hört eller sett att muslimska män tar svenska
kvinnor. Tar med betoning på tvång.
Jag kunde sagt att vi lever i 2007 där kvinnor mestadels har ett
eget val. Väljer kvinnorna muslimska män beror det väl i så fall
på att dessa män behandlar kvinnorna bättre.
Jag kunde ha sagt till honom att han skulle foga sig i sitt öde
som ensam och ångestladdad runkare.
Jag kunde sagt att han var en korkad rasist.


Jag valde dock att tiga.
Inte för att jag räds att ta en diskussion om rasism.
Jag har inget att vinna på att angripa en ensam och rädd
medelålders man som egentligen bara drömmer om att
träffa en kvinna.

Kommentar:
#1: *S*

Nå, det där med " XX kommer hit och tar [våra jobb] och våra kvinnor" har jag själv råkat ut för. Märk väl att jag är tjej. Kommer ihåg då jag handlade på torget i Katrineholm i början på 80-talet och skulle köpa potatis då en liten snorunge kom fram till mig, ställde sig mittemot och skrek: "Finnjävel! Du kommer hit och tar våra jobb och våra kvinnor!" Jag blev häpen ett ögonblick och sedan hittade jag mål i munnen såpass så att jag kunde svara: "Jobb vill jag gärna ha men era kvinnor får ni nog behålla för er själva." Jag är förresten tvättäkta amerikan och inte ett spår finsk, själv om jag bryter lite på finlandssvenska (mindre då än nu, faktiskt).
Folk som känner sig utsatta letar alltid efter en hackkyckling. Utlänning som utlänning.

2007-12-12 @ 00:47:29
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: