leifsjoqvist

2007-09-09
02:16:50

Nostalgi
Sitter på jobbet. Klockan är exakt 0200.
Jag har just sett första delen av Upp till
kamp
Birros nya serie om 60-talet.

Det är ett fantastiskt tidsdokument.
Jag har själv jobbat i hamnen och gått
på dagsförmedlingen (blixten) för att få
jobb över dagen.


Min far var varvsarbetare och sosse.

Allt känns igen.

Cue Club och Colliander är ju bägge
historiska storheter i Göteborg.

Så många minnen som aktiveras.

1974 gick jag till Gustavus som var ett
disco med ingång från Kungstorget. Det
drevs av Colliander. Jag gick hem tidigt
den kvällen för jag var full. På morgonen
väcktes jag av min mor bankade på dörren.
Jag vaknade med kläderna på och en halv
special i ena kavajärmen. Jag hade spytt på
golvet.

Collinader blev skjuten till döds inne på Gustavus
några timmar efter att jag gått.

Birger Andersson som är det socialdemokratiska
borgarråd som citeras i från GP i serien och som fördömde
allt det Cue Club stod för var ordförande i den sektion
som jag tillhörde när jag blev medlem i Kommunal
i slutet på 70-talet. Han förblev en sossepamp. Dum
och dryg.

3 avsnitt kvar. Kommer att följa dem slaviskt.

Kommentar:
#1: Anonym

Det var 1976 som Styrbjörn sköts till döds. Inte 1974.

Men - som man säjer - om du kommer ihåg 60- och 70-talet så var du inte med! ;-)

2008-10-15 @ 21:58:52
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: