leifsjoqvist

2008-04-19
22:30:57

Mao- hjälte eller tyrann
Segraren skriver historien är ett sant faktum.
Tyskarna framstår än idag som hemska för
att de bombade England. Det läste jag som
barn och förfasades. Terrorbombningen av
Coventry då byggnader och den gamla kyrkan
förstördes. Aldrig läste jag att bara några hundra
dog.

Aldrig läste jag heller honom den engelska
terrorbombningen av civila mål i slutat av 2:a
värdskriget. Inte heller fick jag läsa om den miljon
civila som dog. De var ju tyskar. Strukturellt skyld-
iga.


Förra året  kom Jung Chiang&Jon Halliday
med en s k biografi över Mao, Mao- den sanna hist-
orien. Boken är sällsynt usel och ovederhäftig, men
vi lever nu i ett liberalt tidevarv där man inte behöver
vara så noga med vad som verkligen har hänt utan
bara se till den politiska nyttan av det som skrivs.

Det är massor av sidor av sådan som jag på 70-talet
läste i  Readers digest och då visste alla att de var fikt-
tion från början till slut.


Det räcker med ett exempel för att boken kan läggas åt
sidan. Författarna hävdade att Mao var äcklig. De hävdar
att han inte borstade tänderna eller tvättade sig på 25 år.
Nu är det ju emellertid så att varje till hyllning av revolutionens
seger 1949 simmade Mao över Gula Floden. På detta finns
massor av bildbevis. Det var ju en stor propagandasak
Alltså tvättade sig Mao åtminstone en gång per år.

I vår tids blaskor som Historia(Illustrerad vetenskap)har man
i senaste numret en temadel om Mao som massmördare. En
viktig del i texten är Maos brist på hygien. Underlaget för artikeln
är Chang&Halliday.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: