leifsjoqvist

2008-04-14
01:06:11

Rasism eller kritisk granskning
Hör i programmet medierna att Jan Josefsson tycker
att han som journalist sviker mig när han inte berättar
att blattar vill vara med i OG, lever på socialbidarg och
våldtar svenska kvinnor.

idioten tror att orsaken till kritiken mot svenska journa-
lister är så stor är att den inte är tillräckligt rasistisk.


Josefsson börjar påminna om de skribenter som på
30-talet ville harmoniera till ett broderland i söder.

Så vad beror det på?
Rasismen.

Jag stannar till vid torget. Tjingsar på några grabber som
står där med nya BMW och en liten pittbull. Två av dem har
jag tränat i fotboll. Alla är blattar. En av dem pratar jag med.
Han säger att hans skall börja studera ekonomi. Han är arbets-
lös och känner att livet håller på att bara försvinna. Jag önskar
att han gör slag i saken. Han säger att han kan tänka sig bli
tränare till hösten. Jag vet inte vad han gör nu. Hans polare är
dock alla kända hos polisen.

Känner en viss sorg. Fyra av dem har jag sett som knattar.
De är vuxna nu. Tänker på dem som människor ,inte som
etniska minoriteter. Jag vet vilka de är.

Tänker på Lasermannen av Tamas, det är en viktig bok. Det
upplyser oss om att när Ny Demokrati kom fram på 1990-talet
var det på blattehets.


Sedan dess har i princip all kriminalitet, enligt BRÅ, minskat.

Nu är vi rädda igen. Hedersmord, gängvåldtäkter och förorter.

Jag tänker på min fotboll. Det är tragiskt. Jag har under senare
år följt upp alla i media rapporterade bråk. Alla, jag säger alla,
har varit invandrarrealaterade ( antingen rena invandrarlag eller
förortslag med i princip bara invandrare på och vid sidan av plan).
I Göteborg är situationen densamma. Tävlingskommitten och Disci-
plinkommitten säger samma sak.

Här finns en skillnad från början av  1990-talet. Då skrev Magnus
Björk en uppsats om invandrarfotboll som visade att det var en
produkt av myter. Utvisningar och ärenden hos förbundet visade
ingen överrepresentation av invandrare och invandrarlag.

Till skillnad från idag.

Har klasskillnaderna ökat? Ja.
Är förorterna ännu mer segregerade?Ja

Våld och kriminalietet har orsaker.
Löser man det genom repression?Tvärtom.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: