leifsjoqvist

2008-08-10
13:22:43

Heliga familjen
Under sommaren har P1 haft en serie som
heter Heliga familjen.

Den har varit mycket tänkvärd.
Alla borde lyssna.
Tankar om och kring familjen är
det viktigaste i existensen rörande
det lilla livet.

Jag käner dock att det alltid finns en
grupp, alternativt grupper, som sätts
på undantag.
Det är de fula och de udda.

De med tydliga handikapp får uppmärksamhet.
Häromåret var det en diskussion om att man
skulle ha kommunala horor efter holländsk och
dansk modell.


När genusforskaren säger att kärnfamiljen är ett hot
håller jag med. De barn som blir socialt störda av
att uppfostras av en ensamstående mamma är en
total minoritet mot alla de som förgås i kärnfamiljens
kvävande dimma.

Barn behöver inte mamma och pappa.
Barn behöver vuxna som ställer upp och ger det
barnet behöver av struktur och kärlek.

När vi sedan diskuterar man och kvinna som paradis
vet vi ju att det är en chimär. Vi kan manipuleras att tro
på den enda kärleken. Det är ju en bra strategi för att
leva väl i det lilla livet.


De som har öppna sinnen vet att det handlar om ägande.
Jag äger i alla fall den jag lever med.
Troheten är ju också förbundet med detta.

Jag prövar inte andra av den enkla orsaken att jag inte vill
att min ägodel skall göra detsamma. Många har ju inte ens
den distinktionen utan tycker att de har rätt att knulla runt med-
ands deras ägodel inte har samma rätt.

Är man svartsjuk är det en psykisk sjukdom som emanerar ur
det kapitalistska samhället och ägandet.

I all detta:
Vad med alla de som exkluderas?
Vad med alla de som aldrig hr haft en partner och
säkerligen inte kommer att få någon?
De som tycker att partnerbyte är obegripligt då de inte
ens får delta på första resan?
De som diskuterar "knulla runt" är en minoritet som har
fått det yttre som generarar deltagande.


I ett samhällsperspektiv är ensamheten ett gigantiskt
problem i jämförelse med de som sysslar med mer
eller mindre kontinuerligt partnerbyte.

I ensamheten odlas det psykotiska och det avvikande.
I ensamheten odlas odjuren.

Ju mer man förstärker tanken om kärnfamilj ju mer
odjur avlar man.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: