leifsjoqvist

2008-12-03
23:58:03

Så skulle vi gjort
I centrala Valencia bygger man nytt.
Det ockuperas och det demonstreras.
För bätre utbildning ena dagen och för
sexuellt likaberättigande andra dagen.

Jag tänker inte så mycket på det.

Jag tänker på  husen.
Valencia behåller sin gamla stadskärna.
De gamla vackra stenhusen får vara kvar.
De ornamenterade balkongerna.
De sirliga gavlarna.

I Göteborg rev man hela staden för att bygga
skit som i Olskroken. En av Sveriges mest
levande stadsdelar förintades. Revs ner till
sista sten.

Inte långt från keramikmuseet ser jag att ett hus
har ställningar framför sig. När jag synar visar det
sig att man behåller fronten och river allt bakom.
Det vackra skalet får vara kvar. Det måste vara
svårt och dyrt. Jag tror dock inte att en 15-åring som
bor där 35 år senare kommer att sakna innanmätet
i de hus han växte upp i.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: