leifsjoqvist

2008-02-08
11:28:52

Åldersfascism
Jag såg om State of grace.

Om inte annat kan man se filmen för dess soundtrack.
Skådisar som Ed Harris, Sean Penn,Gary Oldman,R W Penn
och världens bästa birollsskådis John C Reilly (Seymour
Hoffman hade den positionen innan tillsammans med
W H Macy men då bägge numer får huvudroller så är
Reilly B-king.)


Det är en tät gangsterfilm om etnicitet, lojalitet och
kriminalitet.

Men en scen gjorde mig mer upprörd än de andra.

Det är när det iriska gangstergänget skall sälja Buschmill
till en barägare. Barägaren vägrar. Då skall Harris visa vem
som är bossen och säger till en av sina underhuggare att
spöa barägaren. Så sker.

Reilly blir upprörd.Han säger:
"Varför? Mannen är inget hot. Han är ju minst 50 år!"

(För att överhuvudtaget förstå min upprördhet så skall här
 tillfogas en liten detalj:Jag fyller 50 i år)

Jag känner en viss glädje när man några minuter senare
fiskar upp Reiley med halsen avskuren.

Jag sätter på Rocky 6 och tjuter av glädje när Rockys
tränare säger att snabbheten kan vi glömma men vi
kan kötta. Då står jag redan upp och vrålar i samförstånd.


Under decennier har man varnat för ungdomen.
Det skall det snart bli ändring på.
Snart kommer man att prata om värstinggubbarna
som spöar upp alla fjunisar under 30år.
Kommentar:

Heja Rocky .Jag älskar killen HIEEEEE

2008-02-12 @ 21:39:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: