leifsjoqvist

2008-01-16
01:19:39

Il Rovescio della medaglia
1973 hittade jag en skiva när jag var ute
på en av mina LP-letardagar. Contamination.
Gruppen hette RDM, Il Rovescio della Medaglia.

Det var en temaplatta med  J S Bach som motiv.
Musiken gick över gränser från cembalo över hårda
basgångar tillbaka till stämsång.

Det var vackert och oerhört varierat.
Som alltid i åldern 15-20 så lyssnade jag konstant
tills jag inte orkade längre och då åkte skivan ner i
backen bland de andra sönderlyssnade.


Några år senare kom den med i den stora försäljningen
till Bengans. Vi sålde och köpte nytt.

Jag hittade aldrig RDM igen.
Till min stora sorg.
Massor av gånger har låtarna dykt upp och jag har
nynnat dem. Men skivan hittade jag inte igen.

Vid denna tid 1974 var jag kolossalt förälskad i
Isabella. Jag tänkte på henne varje dag under ett år.
Isabella bleknade undan. Det gjorde inte RDM. Sak-
naden av de senare var närmast fysisk. Jag längtade
efter dessa toner så att de knöt sig i magen.


Så för två veckor sedan fann jag Contaminazione.
Den så efterlängtade och nu dessutom på italienska.
Jag hittade också deras två första album La Bibbia och
Io come io. De två första är urusla. Katastrofer. Det är
obegripligt att
man sedan kunde göra Contamination som är ett av
historiens bästa album.

Gammal kärlek rostar och försvinner musiken lever kvar.
Bandets namn betyder på svenska, på andra sidan myntet......
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: