leifsjoqvist

2008-06-15
18:16:42

Illamående - Frontiere(s)
Jag såg den franska Frontiere(s) idag.
Jag har sett mycket vidrigt i mina dagar,
men detta tar nog priset.

En del skräckfilmer har ju den effekten
att man drivs upp i en spänning under
filmen för att sedan förlösas när The End
täcker hela bilden.

Men detta...................

Hur kan man komma på alla dessa vidrigheter?
Hostel  var riktigt otäck men hade ändå en kopp-
ling till verkligheten och ställde en befogad fråga:
-Är allt till salu?
-Kan allt bli till varor? Även människoliv?

I Frontiere(s) kommer vi till en fransk variant
av Motorsågsmassakern. I den senare finns
en civilisationskritik. Vad händer med de som
hamnar utanför? Vad händer med dem som blir
kvar i det gamla trots att det gamla inte längre
finns?


Denna franska variant försöker göra motsatsen.
En dystopisk framtidsvision med ena foten kvar
i det nazistiska Tyskland. Det fungerar inte.
Det bli psykos. Obegripligt.

Fy fan vilken obehaglig film.
Helt plötsligt blev  jag för filmcensur.
Jag hade varit tacksam över att slippa
denna erfarenhet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: