leifsjoqvist

2008-06-23
23:09:57

Sommarläsning

Jag hittar böcker i en låda.
En liten bok med noveller av Albert Camus.
Den heter Landsflykten och riket.

Jag är nu mogen att läsa Camus.
När jag var 20 år tyckte jag Pesten var det enda
värt att läsa.

En av novellerna heter Avfällingen.
En av de bästa novellerna alla kategorier någonsin.
Det handlar om en missionär som ifrågasätter allt
efter att ha torterats.

Jag ligger med min knäckta rygg och sympatiserar:

Jag ville resa mig, jag föll tillbaka och var lycklig,
förtvivlans lycklig över att äntligen få dö, döden är
också vederkvickande och i dess skugga dväljs
ingen gud.


Det handlar ytligt om en uppgörelse med kristendom.
Men kommunister känner igen sig i resonemanget.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: