leifsjoqvist

2008-05-26
01:36:46

Andra tider- renlevnad förr och nu
Idag är det en styggelse att köpa sött
åt sina barn. Åter har en klassfråga bli-
vit inverterad. Förr var det bara överklassen
som smörjde kråset och åt fett och sött.

Idag äter överklassen sallad och näringsdrycker.

I skolan har vi kostföreläsningar för barn och för-
äldrar och vi jagar de lååååååååånga kolhydrat-
erna.

Tänker på det när jag läser Åsa Linderborg och
Mig äger ingen hon skriver:

Jag fick godis varje kväll.
Pappa var ovillig att köpa sötsaker han inte
förstod sig på, som pulverstänger och plast-
snäckor med grön karamell. De platta, hårda
tuggummipåsarna med klistermärken av Walt
Disney´s Robin Hood sa han var helt bort i tok
men jag fick alltid det jag ville ha och ville jag inte
ha något blev han sårad.
-Ska du inte ha något snask alls?En rulle Center,
  det är ju gott?
Bestämde jag mig för en ask ZigZag blev han be-
kymrad för det.
-En tablettask bara? Ska du verkligen inte ha något mer?
  Ett par Plopp?
Tackade jag nej till godis, tackade jag nej till honom.
Sedan åkte vi hem.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: