leifsjoqvist

2008-05-20
01:49:54

Sinofilerna
Under 1970-talet var jag med i den maoistiska
rörelsen. De utgångspunkter jag hade för min
aktivitet har jag fortfarande idag.

Svaret på mina frågor var dock inte Kina.
Det visste jag inte då.

Jag läser den sista hälften av Perry Johanssons
bok Sinofilerna vilken i huvudsak ägnar sig åt ett
lustmord på Jan Myrdal.
Varför skall en sinolog leka psykoterapeut?


Johanson försöker förklarar Myrdals politiska
övertygelse i allmänhet och han Kinakärlek i
synnerhet med hans uppväxt och familjeförhållanden.
Är det en medveten travesti på sociologin och den
freudianska psykologin?

Istället borde han penetrerat argumentet om Kina som
imperium. Det drabbade mig.
Jag har aldig sett Kina som en imperiemakt som Sovjet.
Men var skilnaden så stor?

Kina ockuperade och tvångsförvaltade likt Sovjet.
Maoister (läs Myrdal) försvarade detta med att folk-
en i de ockuperade områdena önskade detta.
Visst! Likt de baltiska staterna som välkomnade den
sovjetiska ockupationen.

Så hur skall vi förhålla oss till Kinas förtryck av den egna
islamiska minoriteten?
Mongoliet?
Tibet?


När Sovjet ockuperade Afghanistan försvarade sig Sovjet
och de "radikala" i Sverige med att man störtade ett feodalt
styre som inte var bra för afghanerna.

När Kina ockuperar Tibet försvarar man det med att munkarna
styrde med ett feodalt styre och förslavade sin befolkning. Med
ockupationen kom friheten.................................

När USA ockuperar Afghanistan och Irak....vad är argumenten?

Jag kommer att läsa mer om Kina som imperium och ockupations-
makt (det är otäckt så likt Sovjet Kina blivit).
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: