leifsjoqvist

2008-10-11
11:14:41

Spelteori
Jag brukar understundom roa mig med att
spela Hjärter på nätet. Det är underhållande
och tillräckligt komplicerat för att man inte skal
tröttna alltför snabbt.

Jag lär mig dock två saker som jag kan ha med
mig ut till mina medmänniskor för att skapa en
bättre tillvaro.

Många spelare loggar ut sig så fort de ser att de
samlar på sig för mycket minuspoäng. Spelet
möjliggör en snabb sorti för att genast börja från
noll någon annanstans.
En tanke som strider mot förnuftets tanke om
fördröjd behovstillfredsställelse.

Den andra saken är oförmågan att ta en smäll ,
dvs minuspoäng som i första hand drabbar mig
själv, men om jag inte tar smällen vinner någon
av de andra i vilket fall. Detta skyddandet av det
egna blir alltså kontraproduktivt.
Det samma gäller när jag kan rensa bordet. Jag
kan ge 26 minus till de tre andra. Men min fördel
är också ledarens fördel vilken vinner hela spelet
om jag drar in min selektiva fördel ( vilket i sin tur
i det stora spelet gör att jag förlorar allt).

Sedan finns det de som säger att man inget lär
av kortspel på nätet.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: