leifsjoqvist

2008-10-18
19:20:04

The shit theory
Efter att ha tillbringat ett helt liv inom långvård,
mentalvård och omsorg kan jag säkerställa att
den mest omhuldade teorin om varför folk mår
dåligt är the theory of shit.
Skitteorin.

Alltså, allt kan härledas till att magen inte fungerar
och att detta stoppning i tarmen orsakar allt från
depression över ätstörningar till våldsamma utbrott.

Jag vet att teorin är kass. En skitdålig teori.

Varhelst jag varit kan man se att där det finns oduglig
personal finns det theory of shit.
De som inte har empati ( och det finns många inom detta
människorvårdande gebit) söker ju alltid lösningen i det
fysiska utanför sin egen kropp. Lösningen på problemet
skall helst vara av genetisk karaktär och botbart endast
genom kirurgiska ingrepp eller mediciner.

Då duger skitbristen bra.

Jag minns min långvård från 80-talet.
Sex män fick en halvlitervatten upp i röven samtidigt.
De fick ligga i sina sängar under fem minuter och sedan
lyftes de upp på dusch- och bajstolar och rullades ut och
sattes i duschrummet. Där fick de sitta i en ring tills de skitit.
Om de inte sket tog man en handske och körde upp fingret
i röven för att dra ut skiten.


Detta gjordes onsdag och fredag.
Jag minns inga protester.
Alla tyckte detta var bra för senila män.

Troligen är det så att läkemedelsindustrin tjänar grova
pengar på alla medel som skall få oss att skita.
Alla vet att gröt varje morgon med kli och loppfrön får
igång 90% av alla magar.

Men det är för enkelt.
Då faller ju theory of shit.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: