leifsjoqvist

2008-09-25
17:40:26

De nyliberala diktaturkramarna
TV 8 har en serie som de kallar för
Ideer för Sverige.

Häromdagen var det Timbros tur och då
framför allt Johan Norberg.
Norberg är alltså en närmast religiös före-
språkare för fria marknader med kraftiga
klasstvångströjor.

De rika blir ofantligt mycket rikare och de fattigare
lite mindre fattiga( ja ,tills systemet kapsejsar).
Då de kreativa måste belönas ofantligt måste de
mindre kreativa stå på kö och slåss för att få allt
mindre i lön.

Av någon högst märklig anledning cementerar denna
liberalism klasskillnaderna och skapar stå stora kly-
ftor i framför allt städer att det är ogörligt att visa sig ute
efter mörkrets inbrott.

Nog så.
Det var dock högst obehagligt att se sig själv i denne
Norberg.
Jag minns mitt 70-tal där jag försvarade Mao, kulturrevolu-
tionen och sedan försvarade jag inte kulturrevolutionen utan
då var det ett verk av "de fyras gäng".
I vilket fall, allt var inte bra i Kina, men.............................


När Norberg får frågan om utvecklingen i Kina säger han att
det är hemskt med odemokrati, men.........................................
sedan kommer massor av bra saker om fria marknader och
ökad konsumtion.

Var jag verkligen andra sidan av det mynt där Norberg
sitter på den motsatta. I så fall tänker jag återgå till att
stödja Pol Pot som avskaffade hela det monetära systemet.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: