leifsjoqvist

2009-04-04
23:56:12

Jag spyr på Handels och äckliga överklassslynglar

På P1 lyssnade jag på Konflikt och man
diskuterade krisen och e tankar som finns
runt denna kris.

En del av programmet kommer från Handels
i Stockholm och skam å säga men det var
länge sedan jag verkligen önskade livet ur
människor som dessa unga överklassbrolilers.

De satt där och halvläspade om att bli självständiga
och hur hårt de arbetade för att få en riktigt bra ersätt-
ning. De försvarade bonusar och stora klassskillnader.
De pratade om val och att vi alla gör val. Inte ett ord om
valen blir lättare om man har rika föräldrar.

De pratade om att de skulle ha högre lön för att de
studerar och att de tar ansvar.
Ansvar för vad?
Sina egna liv.
Sin egen klass.

Jag har studerat för att bli klok. Jag har läst själv och
inte sökt betyg eller poäng.
Jag har tagit ansvar som innebär att hundratals med
ungar får träna och spela fotboll under bättre villkor än
de flesta.
Jag får inte betalt för det.
Jag gör det ändå.
Jag har respekt förmänniskor som utför arbete. De som
lämnar Handels tillhör inte den kategorin. De tillhör de
parasitära. De som lär sig leva och administrera ett rikt
liv på andras beskostnad. De lär att systemet berikar de
som kan det.

Det finns solidaritet och ett samhälles civilisatoriska värde
ligger i hur hög grad av solidaritet det genererar.
Ju mer girighet ju mer kriminalitet och gettobildning.

I Studio Ett har man under veckan kört tre program om
rapgruppen Kartellen i Tensta. Kriminella som sjunger
om snabba stål, snygga bilar, spöa polisen och hur gött
det är med droger.


Det är kriminell och ideologi.
Det är trasproletariat som producerar tankar och praktik
som i slutändan gynnar det samhälle de säger sig vilja
störta.
En av sångarna och tillka bankrånare säger det tydligt:
Han vill ha snygg bil och snygga kläder och ett hus i
Spanien. Det låter som kidsen på Handels.

Två världar samma mål.
Två världar som från var sitt håll är beredda på att gå
över knäckta ryggar och skjutna lik för att få egen vinst.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: