leifsjoqvist

2009-08-04
23:55:16

Vem är äcklig?
Jag läser I djävulens sällskap av Peter Robinson.
En av de misstänkta för ett mord visar sig vara en
man i den ystra ålder av 51. Där jag är om en må-
nad.

Mannen visar sig ha haft en förhållande med offret,
en ung kvinna i den måttliga åldern 19 år, alltså
den ålder som min dotter är i.

Det som förvånar mig är inte att män i min ålder tän-
der på unga kvinnor  utan huvudpersonen Alan Banks
furiösa raseri över den misstänkte. Banks jämställer
deras förhållande med pedofili.

Jag har inte särskilt mycket sexuell lust kvar i min kropp
och jag går inte och funderar över att ha sex med min
dotters kompisar men ändå, de är myndiga, de får dricka
sprit och rösta i våra demokratiska instutioner och det
händer att unga kvinnor är med äldre män, framför allt
äldre män med pengar och makt.

Banks blir normativ och präktig.
Det är intressant att följa en författare genom åren. En del
blir bättre medans andra, som Robinson, blir mekaniska
och närmast misantropiska.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: