leifsjoqvist

2009-08-31
11:41:40

Bra film............
Var och såg District 9 med mina barn igår.
Det är en okänd skara filmmakare med rel-
tivt okända skådisar som gjort en utmärkt
film.

Det handlar alltså om aliens som blvit fast
ovanför Johhanesburg och inte kan ta sig
hem. De blir internerade i kåkstäder och
mänskligheten börjar tröttna alltmer på
"räkorna" och exkluderar ur alla sammanhang.

Kopplingen till apartheid är närmast övertydlig.
Fler kopplingar görs senare i filmen och finalen
glädjer alla actionmissbrukare och de som vill
ha processslut.

Enda anmärkningen jag har är varför det kriminella
gäng som finns i filmen skall vara från Nigeria. Det
finns inte vad jag kan se någon anledning till det.Vad
jag däremot vet är att det finns en begynnande natio-
nalism i Sydafrika som förminskar andra afrikanska
folkgrupper och nationer. Minerad mark alltså.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: