leifsjoqvist

2009-08-14
00:55:59

De befriade förtryckarna
Sent igår som en sista position innan
den stora sömnen kollade jag "Regn över
Conakry".
En film om två familjers öden och äventyr
i Guinea.

Guinea som ligger under det då upplysta
Guinea-Bissau och var en av de områden
i världen som hade upplysta ledare i sin
rörelse för befrielse.


Detta tänker jag på när jag ser filmen. Jag
tänker på Anders Ehnmarks revolutionärer
i hans böcker från Afrika. De som berättar
att det inte blev som de tänkt. De som be-
rättar om ett folk som inte hyllade sina hjäl-
tar utan ställde krav om ett bättre liv. De som
gav upp och blev "more equal than others".


Jag tänker islamisterna.
De svarta islamisterna.
De som i århundraden tvingades att arbeta
för den vite mannen. De var slavar. De arbet-
ade för någon annan. De misshandlades och
dödades.

Nu gör de detsamma med sina kvinnor.
Hur fan går det ihop?

Om detta handlar inte filmen egentligen.
Den är något ljusare i sin syn på Guinea
och hur man skall få ihop pusslet med is-
lamister, fetichister och alla sekulariserade.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: