leifsjoqvist

2009-12-15
11:45:25

Om mångfalden.....
I fredags var jag på jobbet. Det var lugnt. En
av brukarna är en medelålders man med intel-
lektuella funktionshinder så han kanske är på
en 4-5 årings nivå vad gäller att begripa och
ta in.

Jag frågade honom om han skulle titta på Idol
och han svarade då att det var för barnsligt för
honom. Det är ofta ett svar han ger om dylika
program.

Jag kan skönja en konspiration. Genom att media
har en sådan genomslagskraft dödar man männ-
iskors inneboende förmåga att tänka själva genom
att massproducera infantil egenlobotomi-TV.

Man blir ju självklart dumihuvudet om man följer
alla tvåloperor. Jag kände bokstavligen en massdöd
av hjänceller bara genom att kolla trailers på: Para-
dise hotel, Bonde söker fru, Robinson, Idol, allt på
TV 3 och TV 5 och jag undrar: alla de som hävdade
att gamla public service var vänstervriden monopol-
media menar de att dagens utbud har ökat medborg-
arnas vilja att delta i de demokratiska processerna?

Knappast. Vad de hävdar är att folk får välja vad de
vill. Vilket är som att låta en heroinist välja mellan en
sil och en gammal gurka. Makten tjänar på ett dumt
folk. Ju dummare massan är ju lättare är den att styra.
En dummare massa än idag har aldrig tidigare funnits
i historien.

Stickan fick rätt.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: