leifsjoqvist

2009-12-07
21:45:08

Rauschenberg och en utveckling av konsten


Säkert känner alla till Rauschenbergs get. Nu skall
den ställas ut på Moderna Museet i Malmö.

I början på 80-talet stod den på Lousiana i Danmark.
Jag reste då dit med flera patienter från Lillhagens sjuk-
hus. En av dem Karl-Einar var själv målare och en uttrycks-
full sådan. Han hade varit på Lillhagen sedan sjukhuset öpp-
nade 1933 och innan dess hade han varit fem år på Bracka
som var LS föregångare.

Karl sa sig ha varit kapten vid Svea Livgarde för att sedan
åkt över till Kanada och där dräpt två timmerhuggare.

I vilket fall åkte vi tillsammans till Danmark för att titta på
konst. Väl framme så glömde jag att kolla hur det stod till
med Karls kissepåse. Han var inkontinent. Väl inne i hallen
såg jag att den hade hoppat ur sin hållare i byxorna och slä-
pade på golvet efter honom. Den var sprängfylld. Innan jag
hann att agera hade påsen, slangen och uridomen glidit av
och hamnat på golvet.


Där låg en liter piss, en utdragen uridom( ser ut som en utdragen
kondom) och en halvmeter slang med piss till hälften.

Till detta hörde att Karls urin tillhörande det som luktade döden.
Det var då jag såg geten några meter framför mig. Rauschen-
bergs get. Med några snabba rörelser tog jag slangen och dess
tillbehör och slängde dem över geten. Det la sig perfekt på get-
ens rygg.

Jag tog med mig Karl på toaletten och fixade till honom. Han sjöng
Amandas flatlöss för mig under tiden ..."ju mer hon kamma ju
mer hon fann och mitt i fittan satt en svensk sjöman".....

När vi kom ut från toaletten stod en grupp japaner runt geten.
De turades om att ta kort på sig själva med geten. Jag undrar
om någon begrep hur interaktiva de var. De skapade ju om ge-
ten men uridom och fylld urinpåse.

Jag funderade på att stanna och titta vad som skulle hända när
det upptäcktes men Karl ville fika. När vi vandrat runt och kom
tillbaka var sakerna borta och geten var återförd till sin ursprung-
liga form.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: